Generel information om skolen

Heibergskolens historie:

Københavns kommune besluttede på baggrund af et grundigt forarbejde af Indre Østerbro Bydelsråd, at der skulle etableres en 6. folkeskole på Indre Østerbro. Beslutningen blev taget i efteråret 2000.Indre Østerbro Bydelsråd indbød interesserede politikere, lærere, fritidshjemsfolk og ikke mindst borgere, der kunne være potentielle forældre på skolen til at deltage i indledende drøftelser af skolens profil.

Der blev nedsat to "følgegrupper": Den ene skulle fremkomme med forslag til skolens fysiske rammer – inde som ude. Den anden diskuterede ønsker og krav til skolens pædagogiske linje.

Otte af medlemmerne i følgegrupperne har siddet i Heibergskolens skolebestyrelse, flere af de deltagende lærere/børnehaveklasseledere var/er ansat på skolen.

Skolens start:

De første børn startede på Heibergskolen august 2001. Den 17. august 2001 blev skolen indviet med deltagelse af tre borgmestre. Frem til august 2004 befandt vi os i midlertidige omgivelser i de bygninger, der i dag er rammen om den færdige skole.

Fra starten af skoleåret 2004-05 blev alle de nye lokaler taget i brug.  På sigt skal 0.-3. klasse være i bygning B, der ligger ud mod Gl. Kalkbrænderivej og 4.-9. klasse skal være i bygning A, Randersgade 10.

I parterreetagen i bygning A er der indrettet to fagområder: et til de kreative fag, billedkunst og håndværk/design og et til de naturvidenskabelige fag: natur- og teknik, biologi, fysik, kemi og geografi. Det er spændende områder, der vil bidrage til at udfordre det enkelte barns nysgerrighed, fantasi og skabertrang.

I stueetagen har vi indrettet skolens hjerte: Pædagogisk Center. Her kommer eleverne for at læse og låne bøger, søge viden på computere eller for at gå i elevcenter. Ydermere er der skiftende udstillinger af elevarbejder.

Skolens administrationsområde og personalets møde- og pauserum befinder sig ligeledes i stueetagen.

Samarbejde med skolens fritidshjem:

Som udgangspunkt kan alle børn på Heibergskolen få plads på fritidshjemmet Borgen, som har bygningsmæssigt fællesskab med skolen. Fra skolens start har der været et tæt samarbejde mellem de to institutioner både på det pædagogiske og det praktiske område.

Update: pr. august 2021 er fritidshjemmet Borgen nu en KKFO og en del af Heibergskolen.

Samarbejde mellem skolen og forældrene:

Som det kan ses af skolens målsætning lægger vi stor vægt på et godt samarbejde mellem forældrene og skolens personale. Skolebestyrelsen gennemfører to workshops i forbindelse med børnehaveklassernes skolestart. Det gør vi for at sikre forældrene i børnehaveklasserne en god start på samarbejdet om klassen og børnenes skolegang. Den første workshop skal give forældrene mulighed for at lære hinanden at kende og give udtryk for nogle forventninger til børnenes skolegang. Den anden skal bruges til at indgå aftaler, om hvordan forældrene skal samarbejde for at alle børnene i klassen kan få et godt skoleliv.