Til studerende

Velkommen til KKFO Borgen, fritidsinstitutionen ved Heibergskolen

Du skal nu starte i praktik hos os og vi glæder os til at møde dig. Vi håber at du i løbet af din praktik, vil blive fagligt udfordret og klædt på til den opgave der kræves af en pædagog i dag.

I KKFO Borgen ønsker vi at give de studerende de bedste muligheder for læring og udvikling. Dette kan vi ikke gøre alene og har derfor brug for, at de studerende også bidrager til at udvikle på og højne kvaliteten af praktikperioden. Uddannelsesinstitutionerne bidrager med bl.a. erfaring, refleksion og faglighed og den studerende bidrager bl.a. med undrende spørgsmål og nye perspektiver. På den måde er vi gode for hinanden.

Vi forventer derfor, at du er nysgerrig, engageret, har masser af gå på mod og at du vil være en del af vores arbejdsfællesskab.

I KKFO Borgen arbejder vi med at alle vores studerende skal have samme udgangspunkt for at få en optimal og lærerig praktikperiode. Vi ønsker at skabe et godt læringsmiljø for de studerende. Vi ønsker at der skal være en tydelig systematik og struktur, der gør det lettere at være studerende og uddannelsesinstitution.

Vi har et ønske om at stille krav til de studerende og til os selv som uddannelsesinstitution ved at opkvalificere praktikperioderne for de studerende.

KKFO Borgen ligger på Østerbro i Københavns kommune. Når man er ansat i Københavns kommune, betyder det, at alle er ansat i en politisk styret organisation, hvor alle er forpligtet til at arbejde ud fra de nationale lovkrav og de kommunalt besluttede krav.

KKFO Borgen hører til Heibergskolen, hvor alle vores børn går i skole. Desuden har i pædagoger ansat, der ligeledes er ansat på skolen og derudover, har vi pædagoger i det, der hedder Stærkt Samarbejde

Praktikpædagog og uddannelsesinstitution

I KKFO Borgen arbejder vi med, at alle vores studerende skal have samme udgangspunkt for at få en optimal og lærerig praktikperiode. Vi ønsker at skabe et godt læringsmiljø og en tydelig systematik og struktur, som skal gøre det lettere at være studerende, praktikpædagog og uddannelsesinstitution.

Vi sparrer med de andre praktikpædagoger i området samt på KKFO’en. På den måde mener vi, at vi bedst muligt vi kan yde den bedste kvalitet for de studerende og praktikpædagogerne ude i uddannelsesinstitutionerne. Praktikvejlederne har eller skal gennem et nystartet praktikvejleder modul på diplomniveau.

Dette dokument vil derfor være en beskrivelse af de opgaver vi har som henholdsvis praktikpædagog og uddannelsesinstitutioner.

Praktikvejleder i KKFO Borgen:

Praktikvejlederen har ansvar for den planlagte og daglige vejledning med den studerende. Praktikpædagogen er tættest på den studerende og har ansvaret for at understøtte den studerende i, at opnår de opstillede mål for praktikperioden. Praktikpædagogen er deltagende på formødet med den studerende at udlevere de lokale personalehåndbog samt en plan og beskrivelse af fællesvejledningerne udleveres.

Derudover er praktikpædagogen deltagende på 2/3 skypemøde, med den studerendes studievejleder og ydermere deltagende på den studerendes praktikeksamen.

Derudover er det praktikvejlederens opgave at have overblikket over de relevante kompetencer i uddannelsesinstitutionen, med henblik på at understøtte den studerende bedst muligt i praktikperioden. Med det sagt, kan praktikpædagogen sætte sine kollegaer i spil i forhold til den studerende og den studerendes udviklingsområder.

Den studerende har krav på vejledning og det er praktikpædagogens opgave, at opstille rammen for den planlagte vejledning. Nedenfor er der inspiration til, hvordan vejledningen kan foregå, dokumenteres og ligeledes rammesættes.

Uddannelsesinstitutionen:

Det er en fælles opgave for institutionen at være uddannelsesinstitution og have pædagogstuderende i praktik. Det er en opgave der løses bedst, hvis vi løser den i fællesskab. Ud over at den studerende har en praktikvejleder tilknyttet, skal den studerende også opleve opbakning, sparring, kollegial vejledning og inddragelse fra hele institutionen. På denne måde udnytter vi uddannelsesinstitutionens kompetencer bedst muligt og opgaven som praktikvejleder vil blive understøttet af alle kollegaer.