Undervisningsmiljø

Undervisningsmiljøvurdering for Heibergskolen

Undervisningsmiljøvurderingen består af tre dele:

• Om undervisningsmiljøvurderingen, konklusioner og handleplaner
  • Antimobbestrategi- bilag
  • Den nationale trivselsmåling- bilag

Skolen har valgt at bygge undervisningsmiljøvurderingen op omkring den nationale trivselsmåling der indeholder 40 spørgsmål om det psykiske undervisningsmiljø og 9 spørgsmål som udgør vurderingen af de fysiske og æstetiske rammer.

Skolerapporterne for 0.-3. klassetrin og fra 4.-9. klassetrin udgør rapporterne og skolens antimobbestrategi er også en del af undervisningsmiljøvurderingen.

Arbejdet omkring undervisningsmiljøvurderingen:

Rapporterne er fremlagt for medarbejderne, elevrådet og skolens bestyrelse.

Konklusioner og handleplaner:

Det psykiske område:

Et bestyrelsesmedlem har lavet en opsamling på overstående spørgsmål og sammenlignet resultaterne med de svar der ligger fra 2017, 2016 og 2015 og bestyrelsen konkluderer:

Vi er glade for den positive udvikling på alle nedslagene.

Vi talte om at begrebet mobning er svært at definere helt præcist, og derfor skal man kigge kritisk på svarene.

Når vi har de næste trivselsrapporter, kigger vi i rapporterne og ser hvilket fokus vi skal have på nedslag.

Vi har desuden fokus på hvor mange elever, der har forladt skolen sidste skoleår.

Det fysiske område:

Eleverne har endnu engang udtrykt deres utilfredshed med elevtoiletterne.

Undervisningslokalerne bliver kritiseret for at være for dårligt lydisolerede og det forstyrrer en klasse hvis naboklassen bruger højtalerne i deres activeboard.

Der er problemer med mange løse ledninger fra de mange bærbare computere.

Eleverne oplever at vinduerne i den ældste bygning er utætte, de kan ikke lukkes og det trækker ind.

Undersøgelsen viser også at eleverne oplever at legeplads i skolegården er slidt og trænger til modernisering

Handleplaner på det fysiske område:

Heibergskolen står overfor en helhedsrenovering af bygningerne som forventes gennemført i 2021-2022. Ved helhedsrenoveringen bliver der mulighed for få løst en del af de problemfelter som vurderingen angiver.

Vi har forsøgt at løse problemet med de mange løse ledninger med at supplere op med mange flere forlængerledninger, så der ikke ligge lange ledninger på tværs af klasseværelserne.

Problemerne med toiletterne forsøges løst med flere daglige rengøringer og en indsats overfor bedre adfærd hos de brugere som sviner toiletterne til. Vi taler om det i klasserne, og vi separerer toiletterne i pige- og drengetoiletter.

Maj 2019/ PS

Undervisningsmiljøvurdering

Shape Created with Sketch.