Stærkt Samarbejde

Stærkt samarbejde handler om det gensidigt forpligtende samarbejde mellem det pædagogiske personale i skoler, børnehaver, fritidsinstitutioner og fritidscentre. Børn og unges trivsel og udvikling er et fælles ansvar, og derfor skal de forskellige tilbud arbejde sammen om at skabe børne- og ungemiljøer, der sikrer tryghed, udfordringer og udvikling for børnene/de unge.

Samarbejdet skal etableres, understøttes og videreudvikles med udgangspunkt i ”Mål for stærkt samarbejde mellem skoler, institutioner og klubber”, hvor målene for Stærkt samarbejde er udførligt beskrevet. Målene for Stærkt Samarbejde skal ses som Københavns Kommunes håndtering af de lovgivningsmæssige rammer for skoler, institutioner og klubber i henholdsvis folkeskole- og dagtilbudsloven, hvor sammenhæng og helhed mellem kommunens forskellige tilbud skal prioriteres. ”Mål for Stærkt samarbejde – mellem skoler, institutioner og klubber” kan findes på Opgaveportalen under Stærkt samarbejde.

HVEM ER MED I STÆRKT SAMARBEJDE?

Skole, fritidsinstitutioner, fritidscentre og 0-6-års daginstitutioner i et skoledistrikt indgår som udgangspunkt i Stærkt samarbejde med hinanden. Lokalt kan man tilpasse og lave andre aftaler, hvis fx en børnehave hovedsageligt afgiver børn til en skole i et andet skoledistrikt. Det er kun områdeledelsen, der kan beslutte, at en institution evt. ikke skal indgå i Stærkt samarbejde.

HVAD GÅR SAMARBEJDET UD PÅ?

Skoler og institutioner skal gensidigt forpligte hinanden til at deltage i samarbejdet. Skole, fritidsinstitutioner, fritidscentre og dagtilbud skal i samarbejde forholde sig aktivt til målene for Stærkt samarbejde og reflektere over og planlægge, hvordan de i deres tilrettelæggelse og gennemførelse af aktiviteter, indsatser og samarbejdsformer vil leve op til målene.

STÆRKT SAMARBEJDE PÅ BORGEN

Fritidsinstitutionens børn skal opleve overgange som sammenhængende. Derfor samarbejder vi med børnehaver, skolen og andre samarbejdspartnere for at sikre trivsel og helhed i barnets udvikling, dannelse og læring. Der ligger en lang tradition for at arbejde tæt sammen med børnehaverne i vores skoledistrikt. Det kan både omhandle besøgsdage i fritidsinstitution, sparring i forhold til øgede krav i forbindelse med start på et fritidsinstitution samt opstart i maj (vores kommende 0.kl. starter på Borgen 1. maj).

Heibergskolen og Borgen har valgt at lave årgangsteams, hvor et fast pædagog og lærer team er omkring klassen. Der er som udgangspunkt to pædagoger i Stærkt Samarbejde på hver årgang, der deltager i skoletid omkring klassens/årgangen. Efter skole-tid følger pædagogerne den samme årgangsgruppe på fritidsinstitutionen. Det betyder, at de voksne, der er omkring klassen får et helhedsorienteret billede af gruppen og det enkelte barn.