Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Værdier og målsætning

VÆRDIER OG MÅLSÆTNING FOR HEIBERGSKOLEN:


Værdier:

  • Tolerance
  • Åbenhed
  • Gennemsigtighed
  • Solidaritet
  • Personlig udvikling med respekt for fællesskabet
  • Udnyttelse af potentialer
  • Udfordringer for alle
  • Respekt 1)
  • Ligeværd 2)
  • Tillid 2)
  • Dialog 2)

Ad 1) Fælles værdi for både Heibergskolen og Københavns Kommune
Ad 2) Værdi for Københavns Kommune

Målsætning for Heibergskolen:

Det er Heibergskolens målsætning at leve op til Folkeskolens formål og Målsætning 2000 for Københavns kommune på en sådan måde, at:

  • skolen er et trygt sted, hvor alle, både børn og voksne udvikler selvværd og selvtillid, og viser respekt og omsorg for den enkelte og hinanden
  • elevernes forskellige forudsætninger, behov og interesser tilgodeses, så alle elever får de bedst mulige udviklingsbetingelser
  • eleverne afprøver og styrkes i forskellige samarbejds- og undervisningsformer, sådan at de udvikler empati og social forståelse og bliver i stand til at deltage aktivt i et konstruktivt samarbejde med andre
  • elevernes nysgerrighed og åbenhed overfor sig selv og omverdenen udgør en væsentlig drivkraft i undervisningen
  • eleverne bliver bedst muligt rustede til deres fremtidige tilværelse
  • der etableres et frugtbart, forpligtende, dialogbaseret skole/hjem-samarbejde til gavn for elevernes trivsel, udvikling og uddannelse

 

Målet er at udvikle elevernes personlighed, sådan at de:

  • aktivt og selvstændigt tager stilling og giver udtryk for deres meninger
  • bliver gode til at lytte til og respektere andres meninger
  • udvikler selvværd og selvtillid samt forståelse for ligeværd
  • lærer at arbejde demokratisk
  • lærer at lære
  • får medansvar for egen læring

 

Derfor arbejder vi med:

  • at støtte og styrke eleverne i at påtage sig ansvar for sig selv og fællesskabet
  • at give eleverne indflydelse på deres egen udviklingsplan
  • at give eleverne indflydelse på den daglige undervisning
  • at give eleverne indflydelse via elevrådet
  • at give eleven optimale udviklingsmuligheder uanset den enkelte elevs udgangspunkt
  • at udvikle elevens bevidsthed om medbestemmelse, indflydelse på egen situation og respekt for andres holdninger, andre kulturer og religioner
  • at lære eleverne at kunne give og modtage konstruktiv kritik

 

Målet er at udvikle elevernes sociale muligheder/liv/kompetencer, sådan at de:

  • bliver gode til at samarbejde og til at skabe og udvikle relationer til børn og voksne
  • udvikler tolerance og solidaritet
  • indgår åbent og aktivt i samspil med omverdenen, både den nære og den fjerne

 

Derfor arbejder vi på:

  • at skabe mange forskellige samarbejdsrelationer, bl.a. gennem fælles undervisningsforløb for hele skolen
  • at skabe et godt fællesskab mellem store og små elever, bl.a. ved at undervisningen foregår i aldersintegrerede grupper i bestemte undervisningsforløb, hvor børnene samarbejder på tværs af klasse- og alderstrin, at børnene arbejder i makkerpar
  • at eleverne mødes til fællessamlinger
  • at tage på lejrskoler, ekskursioner, besøg osv.

 

Målet er at udvikle elevernes faglige viden, sådan at de:

  • opnår basale færdigheder i de enkelte fag og bliver i stand til at integrere deres viden i
  • tværfaglige sammenhænge
  • styrkes i lysten til at lære mere
  • styrkes i lysten til at undersøge og eksperimentere  
  • styrkes i lysten til at bruge fantasien og kreativiteten
  • styrkes i lysten til at fokusere og tilegne sig relevant viden indenfor et begrænset område
  • lærer at forstå sig selv som en del af den historiske udvikling
  • udvikler de nødvendige forudsætninger og handlekompetencer i forhold til et omskifteligt samfund

 

Derfor arbejder vi på:

  • at skabe læringsformer, der inspirerer til engagement og fordybelse, oplevelse og undren, og giver eleverne mulighed for at eksperimentere
  • at opbygge elevernes viden og kunnen gennem deres egne erfaringer, varierende arbejdsmetoder og alsidige udtryksformer
  • at undervisningen udfordrer eleven såvel intellektuelt som følelsesmæssigt, fysisk og socialt
  • at styrke elevernes indsigt og viden, og mulighed for refleksion og kvalificering af deres holdninger
  • at styrke eleverne i at kommunikere og dele viden via relevante medier
  • at organisere en undervisning, hvor eleverne opstiller og undersøger relevante problemstillinger
  • at støtte eleven i at kunne sætte mål for og vurdere egen indsats
  • at åbne verden for eleverne og give sammenhængende forståelse for den nære og fjernere verden, der omgiver dem

 

Målet er at skabe en skole:

  • der er rummelig, både fysisk og mentalt
  • der er i stadig udvikling
  • der kommer på verdenskortet for sin evne til at inddrage børnene i undervisningen på stadig nye, eksperimenterende og bedre måder
  • hvor eleverne længes tilbage efter sommerferien

 

Derfor:

  • vil vi sikre fællesskaber, som er fleksible i form og opbygning med henblik på at skabe rum for den enkelte og understøtte elever med særlige behov
  • er skolens indretning – ude og inde – afpasset skolens målsætning
  • udveksler de ansatte erfaringer, overvejelser og resultater af arbejdet
  • holder vi elevsamtaler, hvor børnenes mening om skolen tages alvorligt og hvor der udarbejdes udviklingsplan for den enkelte
  • vil vi skabe et udviklende og motiverende miljø

 

Målet for skole/hjem-samarbejdet er:

  • at have et udbygget, tæt og forpligtende samarbejde, hvor forældrene er en aktiv og naturlig del af skolens hverdag
  • at skabe respekt, gensidig tillid og interesse for børnenes udvikling, uddannelse og trivsel

 

Derfor:

  • har vi et højt informationsniveau – begge veje
  • ønsker vi at skabe åbenhed, forståelse og respekt for hinandens roller gennem vedvarende dialog
  • skal samarbejdet omfatte alle aspekter af barnets udvikling – samt fællesskabet om klassens liv
  • afsætter vi mange ressourcer til skole/hjem-samarbejdet

 

Målet for samarbejdet med fritidshjemmene er:

  • at skabe en god dag for børnene – hele dagen

 

Derfor arbejder vi:

  • med fælles mål og værdier for børnenes udvikling og læring
  • på at udnytte lokalerne bedst muligt
  • sammen om at gennemføre undervisningsforløb

 

Målet for arbejdspladsen er:

  • at styrke det kollegiale samarbejde
  • at alle ansattes menneskelige og faglige ressourcer udnyttes for at fremme elevernes trivsel og læring, samt medvirker til at skabe et trygt, inspirerende og udfordrende arbejdsmiljø for skolens ansatte
  • at sikre arbejdsglæden

 

Derfor:

  • arbejder vi i team
  • er der sparring i teamet
  • giver vi hinanden feedback
  • arbejder vi på at sikre medarbejderne maksimal indflydelse og professionelt råderum