VÆRDIER OG MÅLSÆTNING FOR HEIBERGSKOLEN:
Værdier:
- Tolerance
- Åbenhed
- Gennemsigtighed
- Solidaritet
- Personlig udvikling med respekt for fællesskabet
- Udnyttelse af potentialer
- Udfordringer for alle
- Respekt 1)
- Ligeværd 2)
- Tillid 2)
- Dialog 2)
Ad 1) Fælles værdi for både Heibergskolen og Københavns Kommune
Ad 2) Værdi for Københavns Kommune
Målsætning for Heibergskolen:
Det er Heibergskolens målsætning at leve op til Folkeskolens formål og Målsætning 2000 for Københavns kommune på en sådan måde, at:
- skolen er et trygt sted, hvor alle, både børn og voksne udvikler selvværd og selvtillid, og viser respekt og omsorg for den enkelte og hinanden
- elevernes forskellige forudsætninger, behov og interesser tilgodeses, så alle elever får de bedst mulige udviklingsbetingelser
- eleverne afprøver og styrkes i forskellige samarbejds- og undervisningsformer, sådan at de udvikler empati og social forståelse og bliver i stand til at deltage aktivt i et konstruktivt samarbejde med andre
- elevernes nysgerrighed og åbenhed overfor sig selv og omverdenen udgør en væsentlig drivkraft i undervisningen
- eleverne bliver bedst muligt rustede til deres fremtidige tilværelse
- der etableres et frugtbart, forpligtende, dialogbaseret skole/hjem-samarbejde til gavn for elevernes trivsel, udvikling og uddannelse
Målet er at udvikle elevernes personlighed, sådan at de:
- aktivt og selvstændigt tager stilling og giver udtryk for deres meninger
- bliver gode til at lytte til og respektere andres meninger
- udvikler selvværd og selvtillid samt forståelse for ligeværd
- lærer at arbejde demokratisk
- lærer at lære
- får medansvar for egen læring
Derfor arbejder vi med:
- at støtte og styrke eleverne i at påtage sig ansvar for sig selv og fællesskabet
- at give eleverne indflydelse på deres egen udviklingsplan
- at give eleverne indflydelse på den daglige undervisning
- at give eleverne indflydelse via elevrådet
- at give eleven optimale udviklingsmuligheder uanset den enkelte elevs udgangspunkt
- at udvikle elevens bevidsthed om medbestemmelse, indflydelse på egen situation og respekt for andres holdninger, andre kulturer og religioner
- at lære eleverne at kunne give og modtage konstruktiv kritik
Målet er at udvikle elevernes sociale muligheder/liv/kompetencer, sådan at de:
- bliver gode til at samarbejde og til at skabe og udvikle relationer til børn og voksne
- udvikler tolerance og solidaritet
- indgår åbent og aktivt i samspil med omverdenen, både den nære og den fjerne
Derfor arbejder vi på:
- at skabe mange forskellige samarbejdsrelationer, bl.a. gennem fælles undervisningsforløb for hele skolen
- at skabe et godt fællesskab mellem store og små elever, bl.a. ved at undervisningen foregår i aldersintegrerede grupper i bestemte undervisningsforløb, hvor børnene samarbejder på tværs af klasse- og alderstrin, at børnene arbejder i makkerpar
- at eleverne mødes til fællessamlinger
- at tage på lejrskoler, ekskursioner, besøg osv.
Målet er at udvikle elevernes faglige viden, sådan at de:
- opnår basale færdigheder i de enkelte fag og bliver i stand til at integrere deres viden i
- tværfaglige sammenhænge
- styrkes i lysten til at lære mere
- styrkes i lysten til at undersøge og eksperimentere
- styrkes i lysten til at bruge fantasien og kreativiteten
- styrkes i lysten til at fokusere og tilegne sig relevant viden indenfor et begrænset område
- lærer at forstå sig selv som en del af den historiske udvikling
- udvikler de nødvendige forudsætninger og handlekompetencer i forhold til et omskifteligt samfund
Derfor arbejder vi på:
- at skabe læringsformer, der inspirerer til engagement og fordybelse, oplevelse og undren, og giver eleverne mulighed for at eksperimentere
- at opbygge elevernes viden og kunnen gennem deres egne erfaringer, varierende arbejdsmetoder og alsidige udtryksformer
- at undervisningen udfordrer eleven såvel intellektuelt som følelsesmæssigt, fysisk og socialt
- at styrke elevernes indsigt og viden, og mulighed for refleksion og kvalificering af deres holdninger
- at styrke eleverne i at kommunikere og dele viden via relevante medier
- at organisere en undervisning, hvor eleverne opstiller og undersøger relevante problemstillinger
- at støtte eleven i at kunne sætte mål for og vurdere egen indsats
- at åbne verden for eleverne og give sammenhængende forståelse for den nære og fjernere verden, der omgiver dem
Målet er at skabe en skole:
- der er rummelig, både fysisk og mentalt
- der er i stadig udvikling
- der kommer på verdenskortet for sin evne til at inddrage børnene i undervisningen på stadig nye, eksperimenterende og bedre måder
- hvor eleverne længes tilbage efter sommerferien
Derfor:
- vil vi sikre fællesskaber, som er fleksible i form og opbygning med henblik på at skabe rum for den enkelte og understøtte elever med særlige behov
- er skolens indretning – ude og inde – afpasset skolens målsætning
- udveksler de ansatte erfaringer, overvejelser og resultater af arbejdet
- holder vi elevsamtaler, hvor børnenes mening om skolen tages alvorligt og hvor der udarbejdes udviklingsplan for den enkelte
- vil vi skabe et udviklende og motiverende miljø
Målet for skole/hjem-samarbejdet er:
- at have et udbygget, tæt og forpligtende samarbejde, hvor forældrene er en aktiv og naturlig del af skolens hverdag
- at skabe respekt, gensidig tillid og interesse for børnenes udvikling, uddannelse og trivsel
Derfor:
- har vi et højt informationsniveau – begge veje
- ønsker vi at skabe åbenhed, forståelse og respekt for hinandens roller gennem vedvarende dialog
- skal samarbejdet omfatte alle aspekter af barnets udvikling – samt fællesskabet om klassens liv
- afsætter vi mange ressourcer til skole/hjem-samarbejdet
Målet for samarbejdet med fritidshjemmene er:
- at skabe en god dag for børnene – hele dagen
Derfor arbejder vi:
- med fælles mål og værdier for børnenes udvikling og læring
- på at udnytte lokalerne bedst muligt
- sammen om at gennemføre undervisningsforløb
Målet for arbejdspladsen er:
- at styrke det kollegiale samarbejde
- at alle ansattes menneskelige og faglige ressourcer udnyttes for at fremme elevernes trivsel og læring, samt medvirker til at skabe et trygt, inspirerende og udfordrende arbejdsmiljø for skolens ansatte
- at sikre arbejdsglæden
Derfor:
- arbejder vi i team
- er der sparring i teamet
- giver vi hinanden feedback
- arbejder vi på at sikre medarbejderne maksimal indflydelse og professionelt råderum