Formål:
Ifølge dagtilbudslovens § 46 skal alle KKFO'er udarbejde en skriftlig børnemiljøvurdering, som indeholder en kortlægning af fritidshjemmets fysiske, psykiske og æstetiske børnemiljø. KKFO'ernes børnemiljøvurdering skal indgå som en del af skolens undervisningsmiljøvurdering. Børnemiljøvurderingen skal beskrive eventuelle børnemiljøproblemer og indeholde handlingsplaner herfor.
Børnemiljøvurderingen kan udarbejdes på mange forskellige måder. Men ifølge dagtilbudsloven er der nogle krav, som skal opfyldes. Der skal:
- I videst mulige omfang skabes en børnemiljøvurdering ud fra et børneperspektiv
- Foretages en kortlægning af børnemiljøet
- Sættes fokus på det fysiske, psykiske og det æstetiske børnemiljø
- Udarbejdes handlingsplaner for de identificerede problemer, som kortlægningen dokumenterer: På baggrund af kortlægning af datamaterialet udvælges et eller flere fokusområder som der laves handleplaner på.
- Ske en inddragelse af forældrerådet/forældrebestyrelsen
- Udarbejdes en skriftlig børnemiljøvurdering, som offentliggøres på institutionens/klyngens hjemmeside
Fysisk børnemiljø handler om de fysiske rammer indendørs og udendørs. Det drejer sig blandt andet om mulighed for bevægelse og fordybelse, ergonomi, pladsforhold, hygiejne, støj, lys og sikkerhedsmæssige forhold, der tilgodeser alle børn i tilbuddet.
Psykisk børnemiljø handler om, hvordan børnene trives med hinanden og med de voksne. Det handler blandt andet om positiv og konstruktiv gruppedynamik uden udelukkelse fra fællesskabet. I et godt psykisk børnemiljø bidrager fællesskaber, venskaber, inklusion, omsorg, tryghed, tillid og medbestemmelse til en positiv hverdag og trivsel hos det enkelte barn.
Det æstetiske børnemiljø handler om samspillet mellem omgivelserne og børnenes sanser i dagligdagen. Det æstetiske miljø har betydning for, om børnene oplever dagtilbuddet som et rart sted at være samt oplever stedet som inspirerende, motiverende, udfordrende og behageligt. Konkret handler det æstetiske miljø f.eks. om, hvordan udsmykning af bygninger, rum og legesteder kan indvirke på børns fantasi, udvikling, oplevelser og handlinger. Det æstetiske børnemiljø kan med andre ord have betydning for, om børnene har lyst til at udfolde sig.