Antimobbestrategi

Heibergskolen

STÅR SAMMEN MOD MOBNING

HVAD ER MOBNING?

Mobning er systematiske udstødelseshandlinger, der typisk opstår i fællesskaber, der mangler sammenhold eller har en lav tolerance. Konsekvensen bliver, at et barn (eller voksen) bliver udstødt fra fællesskabet. Mobning er resultatet af en uhensigtsmæssig gruppedynamik. Det handler om onde mønstre – ikke onde børn. En person er mobbet eller plaget, når han eller hun gentagne gange og over en vis tid bliver udsat for negative handlinger fra èn eller flere personer.

Årsagerne til mobning kan være mange, og det er ikke altid, at mobning er en bevidst handling.
For at undgå mobning skal vi opbygge trygge og tolerante fællesskaber med plads til alle.

MÅLET MED VORES ANTIMOBBESTRATEGI

Heibergskolen skal være kendetegnet ved at faglighed og trivsel går hånd i hånd. Skolen skal udgøre et trygt og kreativt miljø for børnene med fokus på faglighed, selvstændighed, omsorg og venskaber.”

Vi ønsker et miljø, hvor alle handler konstruktivt og velovervejet, når de bliver vidne til mobning. Denne strategi mod mobning skal hjælpe alle skolens elever, forældre og pædagogiske personale med at træffe de rigtige valg.

FOREBYGGELSE AF MOBNING

Gennem undervisning

• Vi arbejder med forskellige redskaber bl.a. Fri for mobberi i indskolingen og med andre konfliktforebyggende materialer i resten af skoleforløbet, herunder forløb rettet mod digital dannelse, f.eks: sex & samfund.
  • Alle klasserne har udarbejdet spilleregler for trivsel, og de gennemgås mindst en gang om året med henblik på evt. fornyelse. I den forbindelse gennemgås definitionen på mobning.
  • Vi har venskabsklasser.
  • Der er sat tid af til at klasselærerne afholder elevsamtaler. (intern evaluering)
  • Vi arbejder med klasserummet som et inkluderende fællesskab.
  • Læreren taler med klassen om, hvordan man modtager en ny elev i klassen.
  • Klasselærerne skaber og vedligeholder en stærk fællesskabsorienteret klasse- og klassekammeratskultur.
  • (lejlighedsvist arbejder klasserne med tilbagevendende værdibegreber: f.eks. respekt, ordentlig tone, god kammerat, etc.)

I frikvarterer

• Vi har venskabsklasser.
  • Vi har prioriteret skolens udearealer højt, således at der er gode muligheder for konstruktiv leg. Der er lavet skemaer over boldbanerne for at undgå konflikter.
  • (Eleverne afholder lejlighedsvis legepatruljer, hvor de sammen med de andre iværksætter aktiviteter og lege)

Samarbejde ml. skole og fritidsinstitution

• Fritidshjem og skole har et tæt samarbejde og afholder ofte fælles møder. På skolen er der ansat skolepædagoger fra fritidshjem og klub.

På digitale medier

• Der skal være gensidig forpligtende dialog mellem personale og forældre om digital mobning.
  • Digitale medier kan være et punkt på forældremøder i skolen samt indgå i undervisningen.

Samarbejde med forældre

• Vi afholder workshops for kommende børnehaveklassers forældre.
  • Vi opfordrer forældrene til at være bevidste om, hvordan de taler til deres børn og om andre børn.
  • Vi opfordrer forældrene til at iværksætte forældre initiativer, for at styrke fællesskabet i klassen.
  • Vi inddrager forældrene ved både forebyggelse og intervention.
  • Vi informerer forældre om digitale medier.

Særlige arrangementer

• Vi arrangerer fælles oplevelser for klassen, f.eks. ture eller fester.
  • Skolen arrangerer hvert år trivselsdag for alle elever.
  • Vi holder fællessamlinger, hvor klasserne på skift har ansvaret for programmet.

Teammøder og fagligt pædagogisk samarbejde

• Den enkelte lærer informerer sine kollegaer i teamet om problemer blandt børnene på teamets faste møder.
  • Alle ansatte på Heibergskolen er bevidste om vigtigheden af at være gode rollemodeller i forhold til samtaleform, sprogbrug, konflikthåndtering mm.
  • Heibergskolen har en stærk identitet og kultur.

HÅNDTERING AF MOBNING

Tilskuer til mobning

• Den der får kendskab til mobning/dårlig trivsel kontakter klasselæreren/klasselærerne.

Klassen/børnegruppen

• Klasselærerne udarbejder en handlingsplan for klassen eller gruppen, på baggrund af indsamlet empiri.
  • Trivselsteamet kan inddrages.
  • Ledelsen kan inddrages.

De involverede børn

• Skolen lytter til den enkelte elevs oplevelse og anerkender, at alle har ret til at få deres oplevelse taget alvorligt og blive lyttet til. Skolen er opmærksom på børns forskellige måder at ytre sig på.
  • Skolen udarbejder en konkret handleplan.
  • Ved voldsomme enkeltstående konflikter gribes der øjeblikkeligt ind fra skolens side.

Forældre og fagteam

•  I mobbesituationer udarbejder klassens lærere og skolens ressourcepersoner en handleplan, der passer til situationen. Øvrige lærere i klassen inddrages, teamet holdes orienteret, skolens ledelse inddrages og orienteres løbende. De berørte forældre orienteres og inddrages.

FORANKRING

Skolebestyrelsen godkender antimobbestrategien.

Pædagogisk Råd kommenterer og reviderer antimobbestrategien.

I Teammappen nedfældes antimobbestrategien.

Trivselsteamet holder antimobbestrategien i live, og understøtter medarbejderne i arbejdet med denne.

Antimobbestrategien introduceres for nye forældre ved workshop for 0. klasserne i juni

Antimobbestrategien hænger sammen med skolens principper for trivselsarbejdet nov 2016

Antimobbestrategien skal kunne ses i trivselsarbejdet i klasserne og i det tværgående samarbejde mellem klasser

og alderstrin.

Februar 2018

Antimobbestrategi

Shape Created with Sketch.