Pædagogisk tilsyn

Alle institutioner i Københavns kommune kvalitet måles efter ”Københavns pejlemærker for det pædagogiske arbejde” (se under fanen "Faglige Mål"). Den pædagogiske konsulent laver tilsyn ud fra disse pejlemærker. Tilsynsrapporten består af observationer og deraf anbefalinger. Det pædagogiske tilsyns anbefalinger bruges som grundlag for udvikling af vores pædagogiske arbejde.

Nedenfor ses arbejdsdokument for udvikling af vores pædagogiske arbejde udformet på grundlag af TILSYNSRAPPORTEN 2021.

Hvilke resultater vil institutionen fremadrettet være særligt optaget af at ændre?

Vi vil især tage afsæt i feltet "Inklusion og fællesskab" og de anbefalinger, den pædagogiske konsulent har givet. Vi tror på, at vi via særlig fokus på mere struktur og arbejde mere systematisk kan nå i mål med nogle af de andre anbefalinger i tilsyns-rapporten.

Der er temaer, der går igen igennem hele rapporten som vi gerne vil arbejde videre med:

• planlægning af aktiviteter
  • tydelighed for børnene - både i forhold til aktiviteter, men også i forhold til primære voksne
  • opmærksomhed på børn med særlige behov i aktiviteterne

Hvordan vil institutionen imødekomme tilsynets anbefalinger?

1. Fokus på at få aktiviteter planlagt omkring de børn, der er i fare for mistrivsel.
  2. Få skemalagt aktiviteter, så der altid er personale til at starte dem op
  3. Da børnegrupperne er årgangsopdelt, muliggør det en højere grad af nærvær mellem barn og pædagog med fokus omkring de børn, der kan være i fare for mistrivsel. De pædagoger, der ligeledes varetager stærkt samarbejde i skolen, skal være den primære på aktiviteter både i skole på KKFO, der kan understøtte børnenes trivsel.
  4. Der vil være ekstra opmærksomhed på, hvordan børnene ved, hvilke aktiviteter, der tilbydes i en given uge, for at understøtte forudsigelighed
  5. Vi vil i højere grad se på i læringspotentialerne i aktiviteterne, så det svarer til det udviklingsbehov børnene har brug for.

Hvordan vil institutionen sikre at en positiv udvikling fastholdes

1. på team-møderne skal SMTTE-modellen bruges til løbende refleksion på igangsatte aktiviteter. Team-møderne vil desuden primært skulle omhandle børne-opmærksomheder, aktiviteter og planlægning af disse. Alt andet lægges på de fælles personalemøder 1-2 gange månedligt.
  2. Vi vil bruge TOPI (trivselsmåling) aktivt i samarbejdet mellem KKFO og skolen.
  3. På de fælles personalemøder kan vi arbejde mere i temaer, der derefter kan udmøntes på årgangene.

Tilsyn 2021.pdf

Pædagogisk Tilsynsrapport 2020