Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Principper for trivselsarbejdet på Heibergskolen

Principper for trivselsarbejdet på Heibergskolen

Pejlemærker:

Heibergskolens elever bliver så dygtige de kan

Heibergskolens børn lærer godt, fordi de trives godt

Heibergskolen er et stærkt socialt og fagligt fællesskab for alle 

 

Generelt:

På Heibergskolen er det et fælles ansvar at alle elever oplever at være i trivsel.

  Alle børn på Heibergskolen har ret til et godt undervisningsmiljø, hvor trivsel, sundhed, udvikling og læring er i fokus. Fællesskaber og relationer er under konstant udvikling, og derfor er trivselsarbejdet også en kontinuerlig proces. Der vil i hele skoleforløbet være brug for nye trivselsindsatser, der kan supplere det trivselsarbejde, der allerede er en del af dagligdagen.

Et undervisningsmiljø kan deles op i et fysisk miljø, et fagligt miljø og et socialt miljø, hvor alle tre har elementer, der overlapper hinanden.

Det fysiske miljø omfatter alle inden- og udendørsområder på skolen. Det handler om korrekt temperatur, godt luft, minimalt støjniveau, hensigtsmæssig indretning og rengøring. Det gode fysiske miljø skal støtte elevernes mulighed for læring og trivsel.

 Det faglige miljø har betydning for elevernes udvikling af faglige kompetencer og oplevelse af egne faglige evner, koncentrationsevne og problemløsningsevne. I et godt faglig miljø forbedres elevernes trivsel gennem progression og tro på egne evner. 

Det sociale miljø skal sikre at alle elever indgår der i sunde inkluderende fællesskaber og trygge relationer og derved udvikler egne sociale kompetencer.  Det sociale miljø har betydning for den enkelte elevs udvikling, læring og trivsel. Det er i et godt socialt miljø at alle elever føler sig godt tilpas, vellidte og accepterede. Her findes de bedste betingelser for både læring og dannelse.

 

Vi undersøger elevernes trivsel:

Trivselsundersøgelse

I Københavns Kommune gennemfører vi DCUM´s trivselsundersøgelse hvert forår i alle klasser. Den enkelte klasses lærere og ledelsen modtager resultaterne af klassernes trivselsundersøgelse. Klasselærerne drøfter resultaterne og aftaler eventuelle indsatser.

Skolens opgave

Udover denne årlige trivselsmåling er det lærernes opgave at observere på elevernes trivsel og handle, når der er mistrivsel, eller når man oplever at tiltag kan fastholde og styrke den gode trivsel.    

Elever og forældres opgave

Elever og forældre opfordres også til at være observerende og handlende, når de oplever, at de selv eller andre elever er i mistrivsel. Det gøres ved at tage kontakt til en klasselærer eller anden lærer/skolepædagog. Man kan også kontakte skolens trivselsteam som består af 3 lærere og en skolepædagog, enten gennem en klasselærer eller direkte.

Trivselsregler på Heibergskolen vedtaget i 2010

På Heibergskolen blev der i årene fra 2008-2010 udarbejdet nogle trivselsregler, der skal hjælpe med til at alle har det godt på skolen. Eleverne formulerede en række sætninger, der fortæller om hvad alle har ret og pligt til at gøre på vores skole. Vi tror på at dialog mellem elever, lærer og forældre er den rigtige vej til at alle har det godt på vores skole.     

Du har ret til

Du har pligt til

  • At have det trygt og godt, når du er i skole
  • At vise hensyn og være sød og rar ved andre
  • At kunne være dig selv og blive respekteret som den du er – af både børn og voksne
  • At vise respekt for andre
  • At få hjælp når du har brug for det
  •  
  • At tale ordentligt til alle
  • At kunne udtrykke din mening

 

  • At holde skolen ren og rydde op efter dig
  • Gode og pæne undervisningslokaler

 

  • At passe på skolen og passe på de andres ting
  • God undervisning hvor der er ro til at koncentrere sig

 

  • At komme til tiden, være velforberedt og have orden i dine bøger og andre ting
  • At have dine ting i fred

 

  • At deltage aktivt i undervisningen
  • At være i skole uden at blive generet
  • Ikke at mobbe. Hvis du ser nogen mobbe, skal du hjælpe hvis du kan eller gøre en voksen opmærksom på at nogen bliver mobbet

 

Trivselsværktøjer:

På skolen:

www.klassetrivsel.dk   Hjemmeside der giver indeholder en mængde gode råd og øvelser

http://www.foraeldrefiduser.dk/forside/8#content Hjemmeside med idéer, film og artikler

Trin for Trin                       Materiale til indskolingen/ Biblioteket

Fri for mobberi:                 http://www.maryfonden.dk/

Unicefs materiale om Børnekonventionen https://www.unicef.dk/boern-skole

DCUM- 30 nye veje til bedre trivsel på skolen. Download:
http://dcum.dk/sites/default/files/filer/dokumenter/undervisningsmiljoe/publikationer/30veje/30_nye_vejeweb.pdf

https://bornsvilkar.dk/  Børns Vilkår har materialer og forløb  

www.robusthed.dk , hjemmeside med oplæg, artikler, filmklip m.m.

http://www.lmsos.dk Landsforeningen mod selvskade og spisefoprstyrrelser

 

Legeaftaler I frikvartererne

Trivselsdag

Trivselsfest

Ture, lejrskoler og sociale arrangementer

Klassemøder/børnemøder

 

Aktiviteter udenfor skoletiden: (forældre/børn)

Fællesfødselsdage

Legeaftaler/legegrupper

Klassearrangementer- spis sammen arrangement

Fælles udflugter og ture for forældre og børn

Forældrearrangementer

 

Workshop 0.kl.:     Her sætter vi sammen rammen om det gode forældresamarbejde (skolebestyrelsen/klasselærerne)

Workshop 3. kl.:    Her drøfter vi klubvalg (skolebestyrelsen/klasselærerne)

Workshop 7. kl.:    En teenager i familien, forældrene aftaler rammer for elevernes fester f.eks. mht. alkohol o. lign. (skolebestyrelsen/ klasselærerne)

 

November 2016