Principper for god kommunikation

Principper for god kommunikation for forældre, elever og ansatte.

Principper er udarbejdet på grundlag af den vejledning i god kommunikation, som blev udarbejdet i 2011 af bestyrelsen og lærerne for at sikre, at der eksisterer en god og åben dialog mellem elever, forældre og medarbejdere.

Ambitionen er at sikre en tydelig og åben kommunikation, der kan være fundament for det gode og gensidigt respektfulde samarbejde. Alle på Heibergskolen har et medansvar for den gode kommunikation; lærere, ledelse, elever og forældre. Vi forventer derfor, at al kommunikation tager afsæt i disse 8 principper:

1. Anerkend hinandens ekspertise. Læreren er ekspert i barnet som elev (og barnet i klassesammenhæng) - forældrene er ekspert i barnet som barn.

2. Bliv på din egen banehalvdel. Tag udgangspunkt i din egen oplevelse af en situation og husk at andre kan have en anden oplevelse.

3. Tal pænt til og om hinanden. Hold en god og respektfuld ”tone”, når I taler om hinanden og til hinanden – også når det på skrift.

4. Være loyale. Lad ikke børnene være budbringere af dårlig stemning eller halve historier, men vær loyale overfor hinanden, lærere og forældre i mellem.

5. Start i det små. Er der problemer så gå til personen og drøft uoverensstemmelsen – drøft ikke problemet med hele forældregruppen som det første.

6. Husk de fælles spilleregler. Udvis solidaritet overfor hinanden og efterlev de aftaler som er taget i fællesskab, fx på forældremøder. Husk jævnligt at tage aftaler (om fællesfødselsdage, legegrupper eller alkoholpolitik) op til evaluering og tilpasning.

7. Er du i tvivl, så spørg. Konkluder eller døm ikke, men spørg fremadrettet og konstruktivt.

8.  Udvis gensidig respekt. Hav en anerkendende tilgang til hinanden – både når tingene går godt og mindre godt.

Handleplan:

Skolebestyrelsen vil orientere nye forældre i børnehaveklasserne om vejen til god kommunikation på workshop nr. 2 lige efter skolestarten i børnehaveklassen.

Afstemning af forventninger.

Det allervigtigste for at sikre den gode kommunikation er, at man i fællesskab har afstemt forventningerne til kommunikationen.

Den skriftlige kommunikation foregår primært via Aula. Alle klasser bør drøfte forventninger til type og omfang af kommunikationen på Aula og den personlige kommunikation i øvrigt én gang årligt. Det anbefales at følgende spørgsmål tages op på forældremøde hvert år.

• Hvornår og om hvad kan vi snakke med læreren om morgenen inden timen starter?
  • Hvad er kommunikationsvejene?
  • Hvornår udgiver lærerne ugeplanen?
  • Hvor ofte forventes det at forældrene tjekker Aula?
  • Hvordan kommunikerer forældrene med hinanden?
  • Hvordan/hvornår kan man forvente respons fra lærerne på Aula
  • Hvilken rolle skal kontaktforældrene have i forhold til kommunikation
  • Hvordan orienteres nye forældre om kommunikations kulturen i klassen?