Kontaktforældre

Principper for arbejdet som

kontaktforældre på Heibergskolen

Formålet med kontaktforældre

På Heibergskolen er Skole-hjem-samarbejdet en vigtig prioritering. Udgangspunktet for kontaktforældrenes arbejde er at støtte Skole-hjem-samarbejdet, så Heibergskolens klasser som helhed er trygge og trives godt. Kontaktforældrene skal medvirke til et konstruktivt og positivt samarbejde omkring klassen, dens forældre, elever og lærere.  Samarbejdet har til formål at støtte en stærk og positiv klassekultur, der giver klassens elever det bedste grundlag for et godt udbytte af deres skolegang, både socialt og fagligt.

Trivslen i klassen og hos det enkelte barn styrkes når eleverne har et godt kendskab til hinanden. Derfor er det også hensigten, at kontaktforældrene faciliterer en række aktiviteter på kryds af venskaber i klassen og imellem hele forældregruppen. Når børnene ser, at deres forældre kender hinanden, motiveres eleverne til at involvere sig i hinanden, og det forbedrer elevernes skoleforløb.

Skole-hjem-samarbejdet er på forskellig måde fremhævet i Folkeskolens formål:

Folkeskolens formål

§ 1. Folkeskolen skal i samarbejde med forældrene give eleverne kundskaber og færdigheder, der: forbereder dem til videre uddannelse og giver dem lyst til at lære mere, gør dem fortrolige med dansk kultur og historie, giver dem forståelse for andre lande og kulturer, bidrager til deres forståelse for menneskets samspil med naturen og fremmer den enkelte elevs alsidige udvikling.

§ 2, Stk. 3. Elever og forældre samarbejder med skolen om at leve op til folkeskolens formål.

Samarbejde
Lærere og kontaktforældre tilrettelægger i samarbejde forældremøder, hvor der orienteres om klassens aktuelle arbejde og trivsel, herunder eventuelle problemstillinger i klassen, der kan diskuteres. Kontaktforældrene har ansvar for at lytte til forældregruppen og sørge for at der foregår en dialog imellem klassens forældre, hvis der er behov for det; og kontaktforældrene kan ”forlænge” denne dialog til klassens lærere.

I Undervisningsministeriets retningslinjer om forældres indflydelse på skoledagen nævnes det bl.a., at man kan ”tale med skolen om emner som for eksempel elevplanen, man kan komme med forslag til sociale og faglige aktiviteter eller man kan tale med andre forældre i klassen om undervisningen og miljøet i klassen”. På den måde kan kontaktforældrene opfange udfordringer i klassens trivsel eller faglighed, som lærerne ikke har mulighed for at opfange. Kontaktforældrene kan konstruktivt melde tilbage til lærerne, hvordan elever og forældre oplever undervisningen.

Konkrete arbejdsopgaver for kontaktforældre
Kontaktforældre bør tage initiativ til at der aftales fælles klasseregler på de områder hvor det er nyttigt for klassens generelle trivsel; det kan være afholdelse af fødselsdage, basale regler for det sociale samvær og alkoholregler. Desuden er en af de absolut vigtigste opgaver for kontaktforældregruppen at sikre, at der tages initiativ til sociale arrangementer i klassen, da det er en afgørende støtte for klassens positive udvikling op igennem skoleårene.

• Kontaktforældrene udarbejder i samarbejde med klassens lærere dagsorden og planlægger forældremøder.
  • Tager initiativ til fællesarrangementer for klassen
  • Deltager i planlægningen af temaaftener, f.eks. ved klubvalg og senere alkoholpolitik
  • Stiller sig til rådighed for klasselærer i situationer, hvor det anses hensigtsmæssigt.
  • Er opmærksom på sager og spørgsmål der bør bringes videre til skolebestyrelsen
  • Arrangerer og gennemfører kontaktforældremøder i løbet af skoleåret. Hyppighed afhænger af behov.
  • Evaluerer årets temaer som bringes videre til næste hold af kontaktforældre, evt. også til klasselæreren
  • Er tovholdere på frugtordning i klasserne (efter nærmere aftale med lærerne)

Valg af kontaktforældre
Der vælges ca. 4-6 kontaktforældre i en klasse. Kontaktforældre vælges for et år ad gangen på et forældremøde. Melder man sig som kontaktforældre, skal man være indstillet på at deltage i hele skoleåret og ikke mindst deltage i hovedparten af kontaktforældrenes møder og arbejde.

Man er ikke kontaktforældre for at tilgodese særlige emner eller særinteresser, men har altid hele klassens trivsel som mål. Det er en god ide hvis kontaktforældregruppen sammensættes af både pige- og drengeforældre.

Alles ansvar

Det er vigtigt at alle klassens øvrige forældre støtter op om kontaktforældrenes initiativer.

Idekatalog til arrangementer i klasserne

• Fællesfødselsdage
  • Legegrupper (for de mindre klasser)
  • Spisegrupper (for de større klasser)