Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Princip for adgangen til at opfylde undervisningspligten..

Princip for adgangen til at opfylde undervisningspligten ved at deltage i undervisningen i den kommunale musikskole eller ved elite idrætsudøvelse i en idrætsforening på Heibergskolen.

Vision
På Heibergskolen anerkender vi, at nogle elever har særlige talenter inden for musik og idræt. Vi ønsker at understøtte deres udvikling ved at give mulighed for fritagelse fra undervisningen i et begrænset omfang, samtidig med at vi sikrer deres faglige og sociale trivsel. Fritagelsen tilrettelægges i samarbejde mellem forældre, klasselærer og skoleleder.
Formål
Princippet har til formål at give talentfulde elever mulighed for at udvikle deres kompetencer inden for musik eller eliteidræt, samtidig med at de fastholder et tilfredsstillende fagligt niveau. Fritagelse fra undervisningen gives på baggrund af en konkret vurdering af behovet og en dialog om, hvordan det påvirker elevens faglige og sociale udvikling.
Princip
Mulighed for fritagelse
Fritagelse fra undervisningen kan bevilges, hvis følgende kriterier er opfyldt:

Eleven udøver idræt på eliteniveau med et træningsomfang, der vanskeliggør deltagelse i den fulde skoledag.

Eleven er tilmeldt den kommunale musikskole og har musikundervisning, der undtagelsesvist falder i skoletiden.

Eleven er velfungerende både socialt og fagligt og kan selvstændigt tage ansvar for den nødvendige faglige opfølgning.
Skolens ansvar

Skolen vurderer ansøgninger om fritagelse individuelt og i samarbejde med forældrene.

Skolen sikrer, at fritagelsen ikke har en negativ indvirkning på elevens samlede skolegang.

Skolen evaluerer fritagelsen løbende og kan justere eller ophæve den, hvis den vurderes uhensigtsmæssig.
Lærernes ansvar

Klasselæreren har en løbende dialog med eleven og forældrene om, hvordan fritagelsen håndteres bedst muligt.

Lærerne vejleder om relevant undervisningsmateriale, men udarbejder ikke særskilte læringsplaner.
Forældres ansvar

Det er forældrenes ansvar at sikre, at elevens faglige niveau opretholdes.

Hjemmet orienterer sig i ugeplanen – skolen udarbejder ikke selvstændige læringsplaner.

Forældre og elever skal selv opsøge, foretage og deltage i den nødvendige opfølgning i forhold til de fag, der måtte være berørt.
Elevens ansvar

Eleven forventes at tage ansvar for egen læring og deltage aktivt i opfølgningen på den undervisning, der er gået glip af.

Eleven skal selv opsøge lærerne for at få hjælp til det faglige stof, hvis nødvendigt.
Evaluering og tidsbegrænsning

Fritagelse gives som udgangspunkt for en afgrænset periode og evalueres mindst én gang pr. semester i samarbejde med skolens ledelse, klasselærer, forældre og eleven.

Skolen forbeholder sig ret til at justere eller ophæve fritagelsen, hvis den vurderes at have en negativ indvirkning på elevens faglige progression eller trivsel.

Godkendt af bestyrelsen, februar 2025