Principper for mobilfri skole

Mobilfri skole – Heibergskolen 2023

Vision

På Heibergskolen er vores mål at styrke fællesskaberne i flere kontekster. Folkeskolen tilbyder en enestående mulighed for at etablere inkluderende fællesskaber for børn og unge. Vi ønsker at tilbyde vores elever fællesskaber, der gør at alle får deltagelsesmuligheder og føler sig som en del af et fællesskab. På Heibergskolen ønsker vi at skoledagen fremfor alt er præget af læring og direkte kontakt og nærhed både mellem eleverne og mellem undervisere og elever.

På Heibergskolen vil vi gerne tilbyde en varieret skoledag med højt fagligt indhold og gode sociale aktiviteter - uden unødige digitale forstyrrelser. Vi ønsker, at eleverne har deres fulde opmærksomhed på undervisningen i undervisningstiden og på sociale aktiviteter i frikvartererne. Skolen har derfor mobilfrie timer og skærmfrie frikvarterer.

På Heibergskolen anerkender vi værdien af mobiltelefoner og andre elektroniske devices til udvalgte faglige og sociale aktiviteter i undervisningen. Teknologierne er ikke i sig selv problemet. Megen undervisning foregår således via digitale platforme. Vi anerkender også behovet for at arbejde med elevernes digitale dannelse og teknologiforståelse, så de lærer at udvikle faglige kompetencer og opnå færdigheder og viden, så de konstruktivt og kritisk kan deltage i udvikling af digitale artefakter og forstå deres betydning.
Vi benytter derfor de digitale redskaber, hvor det giver bedst mening i forhold til den gode indlæring. Samtidig fastholder vi den mobilfri tilgang, da vi ønsker at hjælpe eleverne med at bevare fokus og deltage i den sociale øvebane, som fællesskaberne i skolen tilbyder.

Som skole forpligter vi os på at stille alternativer til skærmene til rådighed i frikvartererne. Vi vil i samråd med elevrådet tilbyde eleverne både varierede aktiviteter og stillerum.

Retningslinjer for mobilfri skole

Heibergskolen har mobilfrie timer og skærmfri frikvarterer

• Hvis eleverne medbringer mobiltelefoner/smartwatches i skole, skal disse

ligge slukket hele dagen og opbevares således:

• Alle elever der medbringer deres mobiltelefon/smartwatches i skole, skal ved skoledagens start aflevere disse i klassens mobilhotel.
  • Mobilerne/smartwatches udleveres når skoledagen er slut.
  • Hvis en elev undtagelsesvis har brug for at tjekke sin telefon eller benytte den, aftaler eleven brugen med sin lærer.
  • Frikvarterer er mobil- og skærmfrie, dvs. man tjekker ikke mobil/skærm/smartwatch i frikvarteret.
  • Vi anerkender værdien af mobiltelefoner og andre elektroniske devices til udvalgte faglige og sociale aktiviteter i undervisningen. Hvor det giver mening, kan læreren derfor beslutte, at eleverne må anvende mobiltelefoner til undervisningsbrug.
  • Det er elevens ansvar at opbevare sin mobil/smartwatch i henhold til retningslinjerne.

Proces:

• Ledelsen orienterer forældre og elever om skolens nye mobilpolitik primo juni.
  • Ledelsen kommer rundt i alle klasser d. 1. juni og orienterer om skolens nye mobilpolitik.
  • Alle elever opfordres til, frem mod næste elevrådsmøde, at komme med indspark til deres elevrådsrepræsentanter ift. frikvartersaktiviteter.
  • Begge elevråd afholder møde d. 14. juni, hvor de samler op og kvalificerer udvælgelsen af aktiviteter. Ledelsen deltager på begge elevrådsmøder ift. konkretisere de fællesskabende tiltag.
  • 1. august træder mobilpolitiken i kraft.

Evaluering:

• Til efterårsferien evalueres på aktiviteterne og der laves eventuelt justeringer og/eller tilføjelser.
  • Der laves en anonym spørgeskemaundersøgelse, som behandles i samarbejde med det store elevråd og skolebestyrelsen i foråret 2024.
  • På baggrund af spørgeskemaundersøgelsen, justeres retningslinjerne for den mobilfri skole.

Vedtaget af skolebestyrelsen
Dato: tirsdag d. 30 maj 2023