Princip for undervisningens organisering på Heibergskolen.
Vision
På Heibergskolen organiseres undervisningen dynamisk og fleksibelt for at fremme elevernes læring, trivsel og alsidige udvikling. Undervisningen skal opleves som meningsfuld, sammenhængende og motiverende, så alle elever får mulighed for at udvikle sig fagligt, socialt og personligt i et trygt fællesskab.
Formål
Undervisningens organisering skal skabe rammer, der sikrer hver enkelt elev bedst mulig læring, dannelse og trivsel, samtidig med at undervisningen understøtter skolens værdier og de krav, som gældende lovgivning stiller.
Undervisningens organisering
Klassernes sammensætning besluttes professionelt med hensyn til køn, bopæl og kendte pædagogiske forhold. Forældre- og elevønsker inddrages, hvor det er muligt, og skolen samarbejder med lokale dagtilbud om overgangen til skolen. Skolen orienterer forældre og skolebestyrelse tidligt, hvis nye klassedannelser bliver nødvendige.
Holddannelse anvendes fleksibelt for at fremme undervisningsdifferentiering, motivation og fællesskab. I udskolingen (6.-9. klasse) gennemføres valgfag i blandede hold, og håndværk og design afsluttes med prøve.
Undervisningstiden planlægges så vidt muligt tæt på de vejledende minimumstimetal, med respekt for skolens overordnede prioriteringer. Skoledagen starter med løbende indmøde mellem 8.00 og 8.10 og tilrettelægges, så den typisk afsluttes:
●
0.-1. klasse omkring kl. 13.00
●
2.-5. klasse omkring kl. 14.00
●
6.-9. klasse omkring kl. 15.00
Skemaet skal sikre variation og sammenhæng, med plads til pauser, måltider, forskellige arbejdsformer og ekskursioner. Motion og bevægelse integreres naturligt i skoledagen uden fast skemalægning.
Ved kendt lærerfravær anvendes forberedt vikarmateriale, og skolen tilstræber vikardækning med kendte voksne fra et fast vikarkorps. Længerevarende fravær dækkes med fokus på kontinuitet i undervisningen.
Undervisningen tilrettelægges differentieret, så den tager hensyn til elevernes faglige og personlige forudsætninger. Tema- og projektforløb fastlægges dynamisk som en del af skolens årsplan, og forældre samt eksterne ressourcepersoner kan inddrages, hvor det styrker undervisningen.
Lektietid og faglig fordybelse integreres som en naturlig del af undervisningen, med fokus på at styrke elevernes selvstændighed, motivation og læringsglæde. Hjemmearbejde anvendes i et omfang, der er meningsfuldt, overskueligt og motiverende.
Skolen tilbyder supplerende undervisning og støtte efter behov for at sikre alle elevers deltagelse i klassens fællesskab. Dansk som andetsprog tilbydes dynamisk til elever med behov for sproglig støtte.
Heibergskolen arbejder løbende med "Den åbne skole" gennem samarbejde med lokalområdet, foreningslivet og kulturelle aktører for at udvide elevernes læringsmiljøer og perspektiver.
Godkendt af bestyrelsen, maj 2025