Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Principper for holddannelse

Principper vedr. holddannelse på Heibergskolen

Principper på Heibergskolen:

På Heibergskolen er det værdifuldt at elever kan arbejde på hold i klassen, på tværs af klasserne på en årgang og på flere årgange.

Holddannelse skal øge elevernes samarbejdsevne, evne til at indgå i relationer og fleksibilitet på tværs af klasser.  

Holddannelse kan ske i særlige kursusforløb, der tager udgangspunkt i faglige og sociale forhold, hvor det vurderes at være gavnligt for den enkelte og det fælles.

Planlægning af skoleåret og skemalægningen skal gøre det muligt at udnytte holddannelse.

Holdene dannes ud fra kriterier som: Faglighed, sociale parametre, køn, læringsstile, elevernes egne valg mv.

Holddannelsen og undervisningen på hold kan varetages af en lærer, pædagog eller ekstern person med faglige kompetencer der kan opfylde de læringsmål, der er sat.                                                                                                                                   

 Skolebestyrelsen april 2015

Fra Folkeskoleloven om holddannelse:

§ 25 a. Undervisningen kan organiseres i hold inden for den enkelte klasse og på tværs af klasser og klassetrin.

Stk. 2. Holddannelsen i forbindelse med undervisningen i folkeskolens fag, jf. §§ 5, 9 og 11, og obligatoriske emner, jf. § 7, kan ske af praktiske og pædagogiske grunde. Den løbende evaluering af elevernes udbytte af undervisningen og forskellige behov, jf. § 13, stk. 2, og § 18, stk. 4, kan inddrages som en del af grundlaget for pædagogisk begrundet holddannelse.

Stk. 3. I børnehaveklassen og på 1.-6. klassetrin kan holddannelsen i forbindelse med undervisningen i folkeskolens fag og obligatoriske emner, som foretages på baggrund af en løbende evaluering af eleverne, tidligst ske efter skoleårets begyndelse og kun omfatte dele af det enkelte fags stofområder samt kun ske for kortere kurser.

Stk. 4. På 7.-10. klassetrin kan holddannelse i forbindelse med undervisningen i folkeskolens fag og obligatoriske emner, som foretages på baggrund af en løbende evaluering, ikke fastlægges på forhånd for et helt skoleår.

Stk. 5. Eleverne skal i børnehaveklassen og på 1.-3. klassetrin undervises i deres klasse i den overvejende del af undervisningstiden i folkeskolens fag og obligatoriske emner. Eleverne på 4.-10. klassetrin skal i væsentligt omfang undervises i fag og emner med udgangspunkt i klassen. 1. og 2. pkt. omfatter ikke holddannelse af praktiske grunde.